De zangprojecten van Nicoline zijn net even anders dan de gewone muzieklessen op school. Bij Nicoline gaat het in eerste instantie om de kinderen te leren luisteren. Naar omgevingsgeluiden, mechanische geluiden of naar geluiden uit de natuur.

In tweede instantie naar het vertalen van die geluiden naar hun eigen klanken. Dit is zowel via bodypercussie,  kleine percussieinstrumentjes  als met stem.

In derde instantie om dan samen een lied te maken. Om kinderen aan te zetten in hun creativiteit om eigen bewegingen te bedenken, eigen tekst en klanken. Gebruik makend van de parameters uit de muziek. Hard-zacht, kort-lang, hoog-laag

Nicoline boogt op een jarenlange ervaring als docent en als improvisator in jazz en wereldmuziek. Ze werkt met koren, groepen en geeft priveles. Daarnaast zingt ze als zangeres in a cappella groepen en in verschillende  jazzformaties. Het is haar passie om improvisatie in te zetten om mensen vrij te maken in stem, beweging en samenzang.

Hieronder het aanbod van de verschillende workshops voor groepen op de basisschool.

 

  • Op zoek naar ‘het geluid’

    Groep: 1-3
    Doel: Leerlingen leren luisteren naar geluiden om hen heen.
    Thema: Mindfulness

    In deze les komt het luisteren naar omgevingsgeluiden aan bod. Leerlingen leren gewaar te zijn van allerlei verschillende dagelijkse geluiden in hun dagelijkse omgeving. Daarnaast zullen ze luisteren naar mechanische ritmische geluiden van bijvoorbeeld (voormalige) alledaagse voorwerpen zoals een oude schijftelefoon, wekkerradio, een nietmachine, etc.
    De klanken worden gevangen door het oor en daarna nagebootst door de stem. En vervolgens gaan we met die klanken spelen in beweging en zanglijnen. Circle Songs maken.

    Duur per les: 30 minuten
    Aantal lessen: 1

  • Zing zo vrij als een vogel

    Groep: 1-3
    Doel: de kinderen vrij laten improviseren als een vogel. Vanuit het gevoel een vogel te zijn maken ze herhalende klanken en bewegen ze op swingende jazzmuziek.
    Thema: Lente

    In deze lessenreeks zullen de leerlingen via een verhaal over een droom (ik droomde dat ik een vogel was) in de huid en bewegingen kruipen van een vogel. Bij ieder stukje tekst kunnen de kinderen bewegen en meedoen met de transformatie naar de vogel. De leerlingen gaan improviseren met vogelgeluiden en verzinnen ook hun eigen geluiden die vervolgens worden opgenomen met een microfoon en in bestaand lied verwerkt. Via een speaker luisteren we de opgenomen geluiden terug en zingen de kinderen erop mee in de laatste les. Het lied horen ze al vanaf les 1 zodat ze het mee kunnen zingen in les 3.

    Duur les: 30 minuten
    Aantal lessen: Minimaal 3

  • Afbeeldingen zingen

    Groep: 4-8
    Doel: Leerlingen leren dat vormen die ze zien ook in klank kunnen worden gezongen en in beweging kunnen worden omgezet.
    Thema: Kunstwerken

    In deze les zullen we aan de hand van kunstwerken klanken zingen en bewegingen maken die geïnspireerd zijn door de aanwezige vormen in het kunstwerk.
    De kunstwerken kunnen gemaakt zijn door de leerlingen. Of we gebruiken afbeeldingen vanaf een plaatje. De leerlingen gebruiken herhaling van ritmes, en andere parameters in de muziek zoals, hard en zacht, kort en lang, hoog en laag.

    Duur per les: 45 minuten
    Aantal lessen: 1

  • Oerklanken: Spelen met klank en ritme

    Groep: 6-8
    Doel: Leerlingen kennis laten maken met de natuurvolken op de aarde. Daarbij de leerlingen introduceren aan verscheidene oerklanken en ritmes. Daarnaast de leerlingen leren om gebruik te maken van hun lichaam middels body percussie.
    Thema: Prehistorie

    In deze les komen oervolken aan bod waarbij de leerlingen leren om de oerklanken te leren herkennen. Ook leren ze om de klanken te nabootsen, tekenen en fonetisch op te schrijven. De leerlingen zullen in deze lessenreeks zelf een liedje leren maken door een nieuwe compositie te maken door eigen ingebrachte melodieën en bodypercussieritmes aan de klanken toe te voegen. De basis is hierbij het ritme van het hart, drums, geluiden van natuur, takjes, stenen, etc. die ze zelf meenemen en hebben gevonden.

    Duur per les: 60 minuten
    Aantal lessen: 6 (inclusief presentatie)

  • Wat zou jij doen?

    Groep: 7-8
    Thema: vrijheid wat is dat?
    Doel: kinderen na laten denken over wat vrijheid voor hen betekent en hoe kun je het goede doen voor elkaar? Van daaruit tekst maken en op muziek zetten.

    Gedichten maken en het verklanken naar een lied. Burgerschap thema: medemenselijkheid, respect hebben voor elkaar. Kunnen luisteren naar elkaar en elkaar vragen stellen ipv aannames te hebben.

    Duur per les: 1 uur
    Aantal lessen: 5 inclusief presentatie